تبلیغات
علت احکام

علت احکام
 
قالب وبلاگ
نویسندگان

س 1432: آیا پرداخت و دریافت پول در قبال نوشتن دعا جایز است؟

ج: دریافت یا پرداخت مبلغى به عنوان اجرت نوشتن دعاهاى وارده اشکال ندارد.

س 1433: دعاهایى که نویسندگان آنها ادعا مى‏کنند که در کتابهاى قدیمى دعا نقل شده‏اند، چه حکمى دارند؟ و آیا این ادعیه از نظر شرعى معتبر هستند؟ مراجعه به آنها چه حکمى دارد؟

ج: اگر دعاها از ائمه اطهار(علیهم‌السلام) نقل و روایت شده باشند و یا مضامین آنها حق باشد، تبرّک جستن به آنها اشکال ندارد. همانگونه که تبرّک جستن به دعاهاى مشکوک به این امید که از معصوم(علیه‌السلام) باشند، اشکال ندارد.

س 1434: آیا عمل به استخاره واجب است؟

ج: الزام شرعى در عمل به استخاره وجود ندارد ولى بهتر است بر خلاف آن عمل نشود.

س 1435: بنا بر آنچه گفته مى‏شود که در کارهاى خیر نیازى به استخاره نیست. آیا در مورد کیفیت انجام آنها و یا در مورد مشکلات پیش بینى نشده‏اى که در خلال انجام آنها ممکن است پیش بیاید، استخاره جایز است؟ و آیا استخاره راهى براى شناخت غیب محسوب مى‏شود یا اینکه فقط خدا از آن آگاه است؟

ج: استخاره براى رفع حیرت و تردید در انجام کارهاى مباح است، اعم از اینکه تردید در اصل عمل باشد یا در چگونگى انجام آن. بنا بر این در کارهاى خیر که در آنها حیرت وجود ندارد، استخاره لازم نیست و همچنین استخاره براى آگاهى از آینده شخص یا عمل نمى‏باشد.

س 1436: آیا در مواردى مثل تقاضاى طلاق یا عدم آن استخاره با قرآن صحیح است؟ و در صورتى که شخصى استخاره کند ولى طبق آن عمل نکند، حکم چیست؟

ج: جواز استخاره با قرآن یا تسبیح اختصاص به مورد خاصى ندارد، بلکه در هر امر مباحى که شخص راجع به آن تردید و حیرت داشته باشد به‌طورى که قادر بر اتخاذ تصمیم نباشد، مى‏توان استخاره گرفت و از نظر شرعى عمل به استخاره واجب نیست هرچند بهتر است انسان با آن مخالفت نکند.

س 1437: آیا استخاره با تسبیح یا قرآن در مسائل سرنوشت ساز مانند ازدواج جایز است؟

ج: شایسته است انسان در امورى که مى‏خواهد راجع به آنها تصمیم بگیرد، ابتدا تأمل و دقت کند و یا با افراد با تجربه و مورد اطمینان مشورت نماید و در صورتى که با این کارها تحیّر او برطرف نشد، مى‏تواند استخاره کند.

س 1438: آیا چند بار استخاره براى یک کار صحیح است؟

ج: چون استخاره براى رفع حیرت است، بنا بر این بعد از برطرف شدن حیرت با استخاره اول، تکرار آن معنى ندارد مگر آنکه موضوع تغییر کند.

س 1439: گاهى مشاهده مى‏شود نوشته‏هایى که متضمّن معجزات امام رضا(علیه‏السلام) هستند با قرار دادن آنها بین صفحه‏هاى کتابهاى زیارت که در زیارتگاهها و مساجد وجود دارند، در بین مردم توزیع مى‏شوند و ناشر آنها هم در زیر آنها نوشته است که هر کس آن معجزه‌ها را بخواند واجب است آنها را به تعداد خاص بنویسد و در بین مردم توزیع کند تا به حاجت خود برسد، آیا این مطلب صحیح است؟ و آیا بر کسى که آنها را مى‏خواند، واجب است که به درخواست ناشر عمل نماید؟

ج: از نظر شرعى دلیلى بر اعتبار این امور وجود ندارد و کسى هم که آنها را مى‏خواند ملزم به عمل به درخواست ناشر مبنى بر نوشتن آنها نیست.
برچسب ها: شهادت دانش آموز بسیجی محمد حسین فهمیده، بد حجابی، سینما در حجاب، سینما و بی حجابی، بسیج، امام خامنهای، امام خمینی، بیداری اسلام، عکس، ماه رمضان، امروز، دیروز، فردا، خبرروز، عکس روز، صدا، مذهبی، مداحی، عکس مذهبی، دختر، پسر، زن، مرد، شهدا، دل نوشته، مطلب، کاریکاتور، شهید، وصیت نامه شهید، گمنام، بی حجابی در ایران، بی حجابی، حرم، عکس با حجاب و بی حجابی بازیگران صدا و سیما، مردانه ایستاده ایم، امام زمان (عج)، ماه خدا، قران، عید فطر، درد و دل با امام زمان (عج)، نمایشگاه سوختگان، سوختگان، نمایشگاه، لوگو نمایشگاه سوختگان، میلاد امام رضا، مولودی امام رضا، حج، مشهد، میلاد امام رضا(ع)، زیارت، قبولی زیارت، ازدواج امام علی (ع) و حضرت فاطمه (س)، هفته بسیج دانش آموزی، هفته بسیج، محرم، صدقه، اعلمیت، فتوا‏، احکام ربا، واجبات‏، اجرت، نماز قضاى پدر و مادر، : وقت، نماز، احکام، شرایط، موقیت، روش، معنوی، قبله، مکان نمازگزار، ذکر نماز، نماز قضا، امامت شخص ناقص العضو‏، اقتدا به اهل سنت‏، نماز مسافر، مأمور خرید و فروش‏، جلوگیرى از باردارى، سقط جنین (کورتاژ)، تلقیح مصنوعى‏، ختنه، احتیاط، اجتهاد، تقلید، شروط تقلید، مجتهدى، ولایت فقیه و حکم حاکم‏،
[ شنبه 1 بهمن 1390 ] [ 05:00 ب.ظ ] [ ارسلان جلیلی ]
.: Weblog Themes By Pichak :.

درباره وبلاگ


موضوعات
آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بروز رسانی :
امکانات وب
> embed src="http://www.ghadir.ca/multimedia/moloodi/mabaas/taheri-01.wma" autostart="true" hidden="false" loop="false" width="80" height="44>